Storyline en voice-over teksten voor Dartgroup / Goedopweg

DartGroup ontwikkelde voor Goedopweg een prachtige visual identity en diverse communicatie-uitingen. MORE2COMM schreef voor een aantal animaties een storyline en de voice-over-tekst.

In Goedopweg werken de provincie Utrecht, de gemeenten Utrecht en Amersfoort, Rijkswaterstaat en het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat samen.

Onderwijsradar
Een voorbeeld van zo’n animatie is de Onderwijsradar.
Alleen al in de stad Utrecht zijn er bijna 200.000 mensen dagelijks onderweg naar een onderwijsinstelling. Hierdoor ontstaan regelmatig verkeersopstoppingen en onveilige verkeerssituaties. Om de drukte in kaart te brengen, beter zicht te krijgen op de knelpunten en hiervoor passende oplossingen te bedenken, heeft Goedopweg de Onderwijsradar ontwikkeld. Deze online tool is te vergelijken met een buienradar en laat op vijf minuten nauwkeurig zien hoe druk het in de regio Utrecht is door reizende docenten, scholieren, studenten en medewerkers van en naar de Utrechtse onderwijsinstellingen.

MORE2COMM ontwikkelde samen met DartGroup de verhaallijn en schreef de tekst voor de voice-over. Bekijk de animatie hier. Of bekijk hier de animatie die MORE2COMM samen met DartGroup ontwikkelde voor de Bereikbaarheidsalliantie A2.

Een website voor onderwijsinstelling Sanquin Academy

Sanquin Academy wil zorgprofessionals faciliteren, stimuleren en inspireren om continu hun kennis en vaardigheden te ontwikkelen, en zo een bijdrage leveren aan het verbeteren van de gehele transfusie- en bloedziekten gerelateerde zorgketen. Met een nieuwe strategie en een nieuwe website koos Sanquin Academy in 2021 voor een nieuwe benadering van haar doelgroepen.

Complementaire krachten
MORE2COMM schreef onder meer de teksten voor de website, ondersteunde bij de selectie en aansturing van de vormgever en het webbureau, voerde projectmanagement, bewaakte huisstijleisen en functionele aspecten tijdens de bouw, zorgde voor afstemming met interne stakeholders en hielp met testen en het gereed maken voor live-gang. Op die manier kon opdrachtgever Anouk Wagenaar zich focussen op het uitbouwen van de propositie en het curriculum van de groeiende Academy. Een mooie complementaire rol dus, of zoals Anouk het zegt: “Krachtige samenwerking met een prachtig resultaat!”

Communicatieadvies en copywriting voor het Blood For Life | Sanquin Research Fonds

De meeste mensen kennen Sanquin van de Bloedbank, waar donors bloed of plasma afstaan dat na bewerking kan worden gebruikt voor de behandeling van patiënten. Maar bij Sanquin werken ook veel onderzoekers. Zij bestuderen bloed en bloedgerelateerde ziekten, en ontwikkelen nieuwe geneesmiddelen en bloedproducten voor patiënten wereldwijd. Er wordt geweldig werk verricht. Maar er kan nog zóveel meer. Daarom lanceerde Sanquin in het najaar van 2021 is het Blood For Life | Sanquin Research Fund op, een zelfstandig fonds dat geld inzamelt voor de financiering van levensreddend onderzoek. MORE2COMM was betrokken bij opstartwerkzaamheden en interviewde prospects en inhoudsdeskundigen, ontwikkelde communicatiemateriaal (website, z-card, video’s) en een concept voor de interne en externe communicatie rondom de lancering van het fonds. Opdrachtgever Vera Seriese: “Samenwerken met Annelien was een feestje. Ze bewaart overzicht en rust, is een goede sparringspartner. Daarnaast is  ze  inhoudelijk sterk en zijn haar schrijfskills top!

Copy voor arbeidsmarktcampagne Sanquin

Stichting Sanquin heeft grote ambities op IT-vlak. Applicaties naar de cloud brengen, andere vormen van (samen)werken faciliteren, en ondertussen ‘natuurlijk’ ook gewoon zorgen dat de medische gegevens van honderdduizenden donors en patiënten veilig zijn en blijven. Daarvoor zoekt Sanquin de allerbeste IT’ers en ontwikkelde het de speciale arbeidsmarktcampagne ‘Alsof er leven vanaf hangt’. Al tijdens het werving- en selectieproces pakt Sanquin de procedure verrassend en onorthodox aan, om zo de grootste talenten aan te trekken. Bij deze nieuwe positionering hoort natuurlijk ook naadloos passende copy in de vacatureteksten.
MORE2COMM interviewde inhoudsdeskundigen en schreef op basis van die gesprekken én het nieuwe merkverhaal een aantal vacatures, die inmiddels ook dienst doen als standaardtemplate voor alle andere vacatureteksten. Opdrachtgever Dorine van Moorsel: “Bij een nieuwe strategie, horen ook nieuwe vacatureteksten, want je wilt het juiste personeel aantrekken. Teksten die lekker vlot geschreven zijn, die een goede indruk geven van de functie, maar die vooral ook prikkelen. We gaven Annelien Besijn van MORE2COMM de opdracht 5 bestaande vacatures te herschrijven. Annelien had niet veel briefing nodig om deze klus te klaren. Een paar namen van ict-ers waren voldoende. Zij heeft vervolgens geheel zelfstandig geïnterviewd, geïnterpreteerd en geschreven. Het resultaat? 5 wervende vacatureteksten in zeer korte tijd, die de basis zijn geworden van meerdere vacatures. Annelien is efficiënt, slim, super zelfstandig, weet precies hoe ze dingen voor elkaar krijgt en levert een perfect resultaat af. Ook hiervoor geldt: Annelien levert gewoon, zonder gedoe.”

Interim strategisch communicatieadvies en nieuwe positionering voor CMS

CMS is een gerenommeerd internationaal advocatenkantoor. Bij CMS Nederland werken 160 advocaten, notarissen en belastingadviseurs. Zij adviseren (middel)grote organisaties en multinationals bij juridische en fiscale vraagstukken binnen elk rechtsgebied en elke grote sector.

Voor CMS mocht ik tot nu toe 3 keer in actie komen.

2019
Voor een belangrijke pitch schakelde CMS de hulp van MORE2COMM in. Ik mocht meedenken over de storyline van de aanbiedingsbrief, de betrokken advocaten adviseren bij de formulering van hun antwoorden, en eindredactie plegen, zodat het eindresultaat niet alleen juridisch hoogstaand, maar ook aantrekkelijk opgeschreven was.

Ik bracht daarvoor een dag door in de ‘war room’ in het CMS-kantoor aan de Amsterdamse Zuidas met een zeer professioneel projectteam van business developers en advocaten. De daaropvolgende avonden rondden we de puntjes op de i af via de telefoon en mail, en zo lag er ruim voor de deadline een complete aanbieding.

Opdrachtgever Erik Hoogenhout, director Business Development, Marketing & Operations bij CMS: “‘Dankzij haar uitgebreide ervaring met stakeholdermanagement en haar toegankelijke schrijfstijl is Annelien er bij deze belangrijke opdracht in geslaagd om complexe inhoud op een heldere manier te presenteren.”

2019/ 2020
In de laatste maanden van 2019 en de eerste maanden van 2020 mocht ik op interim-basis het team Business Development, Marketing & Operations enkele dagen per week komen versterken. In deze klus leg ik mij met name toe op interne communicatie, corporate social responsibility en cultuur.

2021
Tot en met juni 2021 vervulde ik op interim-basis de rol van communicatiestrateeg, waarin ik verantwoordelijk was voor de uitrol in Nederland van de internationale brand refresh waarmee alle kantoren van CMS wereldwijd zich onderscheidend positioneren. Ook was ik betrokken bij de ontwikkeling van de daaruit voortvloeiende arbeidsmarktcampagne.

Een website voor het Health & Innovation District Amsterdam Nieuw-West

In april 2021 gaf wethouder Victor Everhardt het startstein voor de ontwikkeling van het Health & Innovation District (Hid): een gebied waar allerlei grote en kleine bedrijven kunnen samenwerken aan innovatieve nieuwe producten en diensten voor gezondheid.

Ector Hoogstad Architecten heeft een Masterplan ontworpen dat inzet op een open en bruisend district waar innovaties echt de kans krijgen. Vanaf 2023 wordt er gebouwd aan de eerste fase van het Masterplan; de campus die het Hid uiteindelijk wordt. Op deze campus bieden we werkruimte aan partijen die zich focussen op de werkvelden Transfusiegeneeskunde, Hematologie, Oncologie en Immunologie.

MORE2COMM had de eer om voor het Hid een prospectus te schrijven en een website te ontwikkelen die potentiële nieuwe campusbewoners enthousiasmeert, maar ook informatief en aantrekkelijk is voor iedereen die meer wil weten over dit mooie initiatief: www.hid.amsterdam. Voor dit project werkten wij samen met vormgever Das Studio.

Opdrachtgever Anneke Grummel: “MORE2COMM levert snel, denkt echt met je (de klant) mee en werkt zeer zorgvuldig. Het was een hele prettige en professionele samenwerking met Annelien en Els en met een heel mooi en goed resultaat.

Jaarverslag i.s.m. DartGroup

In opdracht van het vermaarde Amsterdamse bureau DartGroup schreef ik het Jaarverslag 2020 van een zeer gerenommeerde, wereldwijde speler in detachering, werving & selectie. Ik mocht meedenken over het creatieve concept. Daarna zorgde DartGroup voor een aantrekkelijke en professionele magazine-opmaak, en ik voor de extra aandacht voor de personen achter dit succesvolle merk, met dubbel zoveel interviews en portretten als in vorige verslagen. Met recht draagt het verslag dan ook de krachtige titel: Power of People! Opdrachtgever Mark Bos (DartGroup): “Dit was een prettige eerste samenwerking met Annelien als copywriter. Ze denkt mee, zoekt oplossingen en is niet voor één gat te vangen. De Nederlandse taal is haar speelveld en met haar creatieve gelaagdheid draagt Annelien zorg voor een mooi, passend eindresultaat. Altijd naar tevredenheid van de klant én haar opdrachtgever.”

Bekijk hier het jaarverslag.

Interim strategisch communicatieadvies voor Sanquin Plasma Products

Deze commerciële bv produceert plasmageneesmiddelen voor patiënten wereldwijd, en begeeft zich daarmee in de zeer competitieve arena van internationale farmaceuten. In 2019 en 2020 ondersteunde ik Sanquin Plasma Products (SPP), enkele dagen per week in alle facetten van communicatie. Met diverse interne reorganisaties, afsplitsing van moederbedrijf Sanquin, en de overname van het bedrijf door een groep internationale investeerders, was dat een enorm veelzijdige klus waarbij interne en stakeholdercommunicatie de hoofdmoot vormden. Pieter de Geus, CEO Sanquin Plasma Products: “Annelien heeft SPP geweldig ondersteund op alle terreinen van stakeholder communicatie. Dat deed ze in een zeer interessante en uitdagende periode in de geschiedenis van het bedrijf, de (uiteindelijk succesvolle) zoektocht naar een strategische partner. Annelien is een echte professional die ‘ontzorgt’. Afspraken worden stipt nagekomen, en met een proactieve houding plant ze de volgende stappen. Daarin toonde ze zich van alle markten thuis: meedenken met het management bij strategie- en beleidsontwikkeling, maar ook ‘de mouwen opstropen’ en zorgen voor uitvoering, bijvoorbeeld een mooie Nieuwjaarsbijeenkomst organiseren voor onze medewerkers. De manier waarop ze zich een vertrouwde partner maakt van het management en waarde toevoegt voor de organisatie is in mijn beleving exemplarisch voor haar vakgebied.

Beleidsplan voor Sanquin Bloedvoorziening

De stichting Sanquin is een bijzondere organisatie, enig in zijn soort. Onder één en hetzelfde dak vind je er de Bloedbank, die op not-for-profit-basis zorgt voor de inzameling, bewerking en uitgifte van bloed ten behoeve van Nederlandse patiënten, én een aantal commerciële bv’s met specialistische activiteiten op gebied van geneesmiddelen, diagnostiek en reagentia.

Beleidsplan voor VWS
Dit hybride model zorgt voor een unieke dynamiek en uitdagend krachtenveld met diverse stakeholders. Ik hoefde dan ook geen twee keer na te denken toen ik in 2020 en 2021 door Chantal van den Berg (directeur Communicatie) en Elske Hylkema (legal counsel) werd gevraagd om het beleidsplan, dat Sanquin jaarlijks indient bij het ministerie van VWS, te schrijven.

Elske: “We hebben Annelien ingeschakeld voor het beleidsplan dat wij jaarlijks indienen bij het ministerie van VWS. We wilden graag een beter leesbaar, aantrekkelijk stuk dat de ambtenaren en Kamerleden een goed beeld geeft van wat wij doen en waarom. Annelien stelde een nieuw format voor en maakte een heldere planning en kostenindicatie. Ze ging zelf achter bronnen aan en nam interviews af met onze Raad van Bestuur, schreef de teksten, maakte visualisaties en zorgde ervoor dat dit helder voor onze verschillende bedrijfsonderdelen naar gelang het doel van het beleidsplan een plek kreeg. Het heeft ons heel veel tijd gescheeld maar belangrijker nog: iedereen, inclusief de Raad van Bestuur en de Raad van Toezicht, is erg enthousiast over het eindresultaat!”

Jaarverslagen voor Sanquin Health Solutions en Stichting Sanquin

In 2020 coördineerde MORE2COMM als projectmanager de totstandkoming van de jaarverslagen van Sanquin Health Solutions en Stichting Sanquin: van planning en conceptontwikkeling met de vormgever, tot copywriting en afstemming met de concerncontroller van de jaarrekeningcontrole door de accountant.
Het resultaat: twee representatieve verslagen (bekijk hier dat van Sanquin Health Solutions, en hier dat van Stichting Sanquin) én een tevreden opdrachtgever: “Het was echt een verademing om de coördinatie van het jaarverslag in handen van Annelien Besijn van MORE2COMM te geven. Na de briefing heeft ze het project geheel zelfstandig opgepakt. Tussentijds werden wij precies voldoende op de hoogte gehouden (niet te weinig, maar gelukkig ook niet teveel 😉) en alleen voor belangrijke beslissingen klopte ze bij ons aan. Keurig volgens planning werd het jaarverslag opgeleverd. We zijn zo tevreden over haar dat wij haar meteen voor het jaarverslag van komend jaar gevraagd hebben. Annelien levert gewoon, zonder gedoe!” (Dorine van Moorsel, Sanquin)