Beleidsplan voor Sanquin Bloedvoorziening

De stichting Sanquin is een bijzondere organisatie, enig in zijn soort. Onder één en hetzelfde dak vind je er de Bloedbank, die op not-for-profit-basis zorgt voor de inzameling, bewerking en uitgifte van bloed ten behoeve van Nederlandse patiënten, én een aantal commerciële bv’s met specialistische activiteiten op gebied van geneesmiddelen, diagnostiek en reagentia.

Beleidsplan voor VWS
Dit hybride model zorgt voor een unieke dynamiek en uitdagend krachtenveld met diverse stakeholders. Ik hoefde dan ook geen twee keer na te denken toen ik in 2020 en 2021 door Chantal van den Berg (directeur Communicatie) en Elske Hylkema (secretaris Raad van Bestuur) werd gevraagd om het beleidsplan, dat Sanquin jaarlijks indient bij het ministerie van VWS, te schrijven.

Elske: “We hebben Annelien ingeschakeld voor het beleidsplan dat wij jaarlijks indienen bij het ministerie van VWS. We wilden graag een beter leesbaar, aantrekkelijk stuk dat de ambtenaren en Kamerleden een goed beeld geeft van wat wij doen en waarom. Annelien stelde een nieuw format voor en maakte een heldere planning en kostenindicatie. Ze ging zelf achter bronnen aan en nam interviews af met onze Raad van Bestuur, schreef de teksten, maakte visualisaties en zorgde ervoor dat dit helder voor onze verschillende bedrijfsonderdelen naar gelang het doel van het beleidsplan een plek kreeg. Het heeft ons heel veel tijd gescheeld maar belangrijker nog: iedereen, inclusief de Raad van Bestuur en de Raad van Toezicht, is erg enthousiast over het eindresultaat!”

Jaarverslagen voor Sanquin Health Solutions en Stichting Sanquin

In 2020 coördineerde MORE2COMM als projectmanager de totstandkoming van de jaarverslagen van Sanquin Health Solutions en Stichting Sanquin: van planning en conceptontwikkeling met de vormgever, tot copywriting en afstemming met de concerncontroller van de jaarrekeningcontrole door de accountant.

Het resultaat: twee representatieve verslagen (bekijk hier dat van Sanquin Health Solutions, en hier dat van Stichting Sanquin) én een tevreden opdrachtgever: “Het was echt een verademing om de coördinatie van het jaarverslag in handen van Annelien Besijn van MORE2COMM te geven. Na de briefing heeft ze het project geheel zelfstandig opgepakt. Tussentijds werden wij precies voldoende op de hoogte gehouden (niet te weinig, maar gelukkig ook niet teveel 😉) en alleen voor belangrijke beslissingen klopte ze bij ons aan. Keurig volgens planning werd het jaarverslag opgeleverd. We zijn zo tevreden over haar dat wij haar meteen voor het jaarverslag van komend jaar gevraagd hebben. Annelien levert gewoon, zonder gedoe!” (Dorine van Moorsel, Sanquin)

Campagnefilmpjes en webteksten voor het Register Belastingadviseurs

OBM is een full-service marketingbureau dat werkt voor uiteenlopende opdrachtgevers concepten uit en deze vertaalt naar cross-mediale campagnes, online advertenties en maatwerkoplossingen.

Voor het Register Belastingadviseurs lanceerde OBM eind 2019 een zeer succesvolle wervingscampagne. Ik was als interviewer betrokken bij de creatie van de campagnefilmpjes, en schreef en redigeerde de teksten voor de site www.rbzoektjou.nl.

Ambacht
Na deze campagne mocht ik voor OBM nog andere klussen op gebied van copywriting en eindredactie uitvoeren. Voor mij erg leuk om op deze manier ook weer eens met mijn oude (journalistieke) ambacht bezig te zijn!

Eigenaar-directeur Robert Drolinga kijkt ook positief terug op onze samenwerking: “Met veel enthousiasme heb ik kennis mogen maken met de flexibiliteit en professionaliteit van deze taalprofessional. Uitermate tevreden met de inzet en de oplevering van de uiteindelijke teksten voor de website van het RB.”

Een brand manifest en klantpresentatie voor de superspecialisten van CelSian

Op het voormalige Philips-terrein in Eindhoven huist CelSian, een club superslimme, super-gespecialiseerde mensen met een gedeelde passie voor glas. Tijdens mijn telefonische kennismaking met eigenaar Harmen Kielstra praatte hij met gemak een half uur over de prachtige eigenschappen van het materiaal, de grote diversiteit aan toepassingen, de voordelen van glas boven plastic, de ambities die hij heeft met CelSian om de energievretende glas-sector te verduurzamen, en zo nog veel meer. Aangestoken door zijn enthousiasme, sprong ik niet veel later in de auto naar Eindhoven om verder te praten.

Uiteindelijk hebben we diverse verkenningen uitgevoerd naar het verhaal van CelSian, en een passende vertaling daarvan in look & feel, doorvertaald in materialen. Zo heb ik een brand manifest geschreven en meegesleuteld aan de corporate presentatie waarmee CelSian wereldwijd nieuwe klanten bezoekt. Harmen: “Niet meedenken maar echt nadenken vanuit haar eigen vakgebied, dat is wat Annelien voor CelSian heeft gedaan. Scherp en lekker vlot tot vervolgstappen komen, heel fijn!”

Omgekeerd vond ik het een feestje om me eens in deze bijzondere niche te verdiepen en een gedreven ondernemer als Harmen van dichtbij aan het werk te zien.

Marketingplan en campagneconcept voor Haagse deelfiets

Na ruim anderhalve eeuw bussen, trams, en lightrail, introduceerde de Haagse stadsvervoerder HTM in het voorjaar van 2019 een heel nieuw vervoersmiddel: de HTM Fiets. Met een app kunnen deelfietsen door de hele stad worden ontgrendeld en gebruikt voor korte ritten als aanvulling op het openbaar vervoer. MORE2COMM schreef het plan van aanpak, het marketingplan, en bedacht een creatief concept voor de introductiecampagne.

Tevens mocht ik de copy schrijven voor alle interne en externe marketingcommunicatie-middelen.

Opdrachtgever Yvonne Abbring (Productmanager): “Het was heel erg fijn om met Annelien samen te werken. Met haar enthousiasme, creativiteit en inspiratie hebben we de HTM Fiets goed kunnen neerzetten. Annelien heeft mij geïnspireerd, en is een kei in haar vakgebied. Met een strakke planning hebben we snel een mooi resultaat geboekt.”