Verandercommunicatie en aankondiging overname voor grote diagnostiek-leverancier

Bij deze opdrachtgever, een groot laboratorium met een werkterrein dat ongeveer half Nederland beslaat, kwam ik binnen omdat er grote behoefte was aan snelle en sterke interne communicatie. Uiteindelijk bleef ik er bijna een jaar, en mocht ik naast de initiële opdracht een interessant overnametraject communicatief begeleiden.

Deze klant verwerkt dagelijks meer dan 10.000 buisjes bloed voor diagnostisch onderzoek op verzoek van huisartsen, verloskundigen, instellingen, ziekenhuizen en andere zorgverleners, en is daarmee één van de grootste samenwerkingspartners in Nederland op het gebied van laboratoriumdiagnostiek. Daarnaast exploiteert dit lab één van de grootste trombosediensten van Nederland.

Strategie en executie
Aanvankelijk spitste de opdracht zich toe op verandercommunicatie. De opdrachtgever had een groot traject ingezet om het werk anders te organiseren, en wilde medewerkers daarover goed informeren en hen hierbij betrekken. MORE2COMM ontwikkelde een communicatiestrategie en zorgde voor de uitvoering daarvan. Daartoe bedacht en produceerde ik samen met creatief Kiki Scholts diverse ondersteunende middelen zoals infographics, een tweewekelijks videoblog, een nieuw digitaal personeelsmagazine (inclusief redactie bestaande uit medewerkers uit de organisatie) en een nieuw overlegplatform speciaal voor het middenmanagement, met een mix van need to know en nice to know-onderwerpen. Natuurlijk zorgde ik ook voor borging van de nieuwe strategie en uitvoering in de staande organisatie middels documentatie en inbedding in de beleidsprocedures.

Overname
Tijdens deze opdracht was mijn klant bezig met de voorbereiding van een overname door een grote internationale (beursgenoteerde) investeerder. Terwijl de gesprekken hierover gaande waren en de plannen steeds vastere vorm kregen, trof ik alle voorbereidingen op communicatief vlak. Ik stelde samen met de beoogd partner een plan op voor het overlappende deel van de externe communicatie (pers, klanten, overige stakeholders). Uit mijn netwerk selecteerde ik een passend pr-bureau en zorgde voor briefing daarvan. Samen stippelden we een mediastrategie uit en zorgden voor mediatraining van de betrokken bestuurders.
Ik verzorgde alle middelen voor externe communicatie (brieven, Q&A, persbericht, uitlegvideo, meertalige patiëntenflyer, etc.).
Tevens bereidde ik alle benodigde zaken voor interne communicatie voor: vertaling van de strategische uitgangspunten naar een tactische planning, uitgewerkt tot in detail (townhall, brief, meet & greet, etc.).
De dynamiek van een M&A-traject met zijn veelheid aan stakeholders en wendingen vind ik altijd erg enerverend en één van de leukste dingen om mee te maken op gebied van strategische communicatie. Hollen en stilstaan, alles of niets. Alles op een goudschaaltje. Een mooie casus om ‘zomaar’ mee te pakken in mijn periode bij deze bijzondere opdrachtgever, waar ik met veel plezier en voldoening op terugkijk!